Veerkracht kun je zelf trainen

leven-te-leven

‘We zijn geen psycholoog.’ Het is een uitspraak die ik regelmatig in het onderwijs hoor. En natuurlijk is het zo dat ‘Schoenmaker, houd je bij je leest’, soms het beste is dat je kunt doen. Maar er is een groot verschil tussen de psycholoog uithangen en bijdragen aan het creëren van een veilig leerklimaat. En voor de werkvloer geldt eigenlijk hetzelfde. Ieder mens gedijt beter in een veilige omgeving.

Veilig klimaat

Een veilig klimaat biedt ruimte om jezelf te zijn. Jezelf te ontwikkelen. Om fouten te kunnen maken. Zoals we dat doen in het echte leven. In een veilig klimaat heerst een realistische kijk. Zodat het O.K. is om ergens niet zo goed in te zijn. In een veilig klimaat hoef je niet overal aan te voldoen. Soms kun je minder sterke kanten bijschaven. Soms kun je ze compenseren met een kwaliteit. En soms kun je liever energie steken in goed leren samenwerken met mensen die er wél goed in zijn.

Intrinsieke motivatie

In een veilig klimaat kijk je vooral naar wat je wél kan, wat je wél wilt, op welk vlak je talent en kwaliteiten liggen, wat je vrij makkelijk afgaat en zeer zeker ook waarin je plezier hebt, zodat je vanuit die energie optimaal kunt bijdragen. Zo ontstaat ook meer verbinding met de opleiding. Intrinsieke motivatie krijgt dan een kans. Dat is ‘win- win’ voor zowel het talent áls het onderwijs.

Veerkracht

Een veilig klimaat reikt ook een hand uit als het even wat minder gaat. Als er een hindernis op de weg ligt. Een tijdelijke hindernis op het persoonlijk vlak zorgt er al gauw voor dat je in de ‘overleefstand’ staat. In die staat vraagt het meer energie om te leren en te presteren. En soms is dat zelfs onmogelijk. Dan zijn alle handen aan dek nodig om weer terug te veren. En dat terwijl veerkracht iets is waar je ook preventief aan kunt werken, zodat je erger soms misschien wel kunt voorkomen. 

Persoonlijke ontwikkeling

Gezien de vraag naar professionele support en de verwachting dat de druk op de GGZ op korte termijn niet zal afnemen, zou het onderwijs juíst meer kunnen doen om de hand uit te reiken. Bijvoorbeeld door studenten ook te leren hoe zij zélf anders met uitdagende situaties om kunnen gaan. Basis skills en tools aan te reiken. Maar de realiteit laat zien dat persoonlijke ontwikkeling toch vaak nog een ondergeschoven kind is binnen het curriculum. Ik zie heel veel kansen!

Selfcoaching

Momenteel wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een online cursus ‘Selfcoaching’ waarin je leert om jezelf te supporten met een dosis zelfinzicht, een set basisvaardigheden en praktische tools. Wil je voor jezelf, voor je team of voor je cliënten hierover op de hoogte blijven? Laat dat even weten via een berichtje. Dan word je mailadres in de mailinglist opgenomen.